Můj kreativní svět » Silhouette » SILHOUETTE 3.část: Pracujeme se Silhouette Studiem II.

SILHOUETTE 3.část: Pracujeme se Silhouette Studiem II.

9.7.2017, LuZZy

Je tu pokračování o dalších funkcích, vychytávkách a možnostech velešikovného prográmku k řezacím plotrům.Funkce které si předvedeme jsou už složitější, ale věřím, že si s nimi dokážeme poradit. Dnes si ukážeme např.: vyplňování objektu vzorem, úprava staženého obrázku do formátu silhouette studio, trasování obrázku atd.

Už umíme ukládat projekty, nakupovat ve Storu, ovládáme perfektně kresbu čtverce a kruhu, ba i mnohoúhelníku. Ale dneska to bude větší sranda. Takže se v klidu posadíme, můžeme se do toho pustit.

Začneme horní lištou, kterou máme na pravé straně okna:

prvních pět ikon se týká výplně objektu a jeho nejbližšího okolí. 

VÝPLŇ OBJEKTU:

Tato ikona nám dokáže vybarvit označený objekt jakoukoliv barvičkou

V Základních možnostech máte přednastavenou paletku barev, kde máte široký výběr různých odstínu, jestli chcete objekt bez barvy(nakreslený objekt je automaticky bez barvy), tzn.:průhledný, nastavíte ho kliknutím na mřížkovaný bílý čtvereček.

Pokud chcete použít barvu, kterou jste již použili v jiném objektu, poslouží vám kapátko (čtvereček s kapátkem vedle možnosti ''bez výplně'') kterým si vytáhnete barvu z jiného objektu.

Pokročilé možnosti Vám nabízí rozsáhlou barevnou tabuli, kde si vyladíte odstín podle sebe. Mimo to si můžete nastavyt i průhlednost výplně.


 

PŘECHOD VÝPLNĚ:

Přechod výplně udělá metalický vzhled

V základních možnostech máte přednastavenou paletu metalických vzhledů různých barev.

V pokročilých možnostech si nastavíte odstín barvy, popř.: 2 barvy, které chcete, aby se Vám prolínaly, úhel lesku a průhlednost zbarvení.


 

VYPLŇ VZOR:

Vyplňte si objekt vzorem, máte základní možnosti, které získáte instalací software, ale ve Store si můžete stáhnout X dalších vzorů. Tato funkce je určená pro možnost Print and Cut, kde si vzorem vyplněný objekt vytisknete, posléze vyřežete. Jinak v řezání se Vám tato hračička nijak neprojeví.

Mráček, károvaný vzor, puntík, zděná stěna, nebo dřevo. To a mnohem víc nabízí základní možnost výběru vzorů. Pokročilé možnosti dovolí si se vzorem trochu pohrát: Vzor můžete zrcadlově obrátit, poměr stran zanechat pevně ukotvený, nebo ho nechat roztáhnout, otočit o 90°, 180°, 270°, nebo ručně pootočit. Změnit velikost vzoru, posunout, nebo změnit průhlednost vzoru v téhle funkci také není problém.


 

EFEKTY:

v efektech si pohrajte se sytostí odstínem, či černobílým odstínem výplně

  • Odstín šedé:

naordinujte si množství šedé barvy, obrázek si dejte do černobílého odstínu, nebo ho nechte šedou jen lehce načichnout :)

  • Vybarvit:

Tahem ukazatele odstínu si zvolte barevný nádech, máte možnost červeného, zeleného, modrého, žlutého, fialového, nebo růžového odstínu.

  • Kontrast, jas a sytost:

Směle se pusťte do úprav i těchto možností.

  • Gamma:

vybledlý vzor, nebo ostrý černý?

  • Invertovat vzor: 

Negativ je taky fajn. 

  • Sépie:

Starý snímek dodává určitě taky své kouzlo. Tak to zkuste i ve výplni. 

  • Barevný nádech:

Polaďte sílu modrého, červeného, nebo zeleného nádechu


 

POSUN: 

pátá ikona nabízí posunutí (obtažení) objektu dovnitř, nebo ven.

posun udělá ''Rámeček'' kolem vašeho objektu, máte možnost posunu, nebo vnitřního posunu.

Vnitřní posun Vám, v tomto případě, udělá obdélník uvnitř, určete si vzálenost posunu(tj.jak daleko od obdélníku se má posun vykreslit) Rohy můžete nechat zaoblené, nebo je zostřit.


 

BARVA A STYL ČÁRY: 

BARVA:

Barvu čáry si nastavíte stejně jako výplň objektu, v základních možnostech máte paletku barev, v pokročilých možnostech si můžete namíchat svojí barvu a nastavit průhlednost.

STYL ČÁRY:

Přerušovaná, tenká, tlustá čára.

  • Styl čáry:

Nastavené možnosti vám nabízí čáru plnou, 

přerušovanou s různým odsazením.

  • Tloušťka čáry: 

Ručně si nastavte tloušťku. Styl rohu poznáte u tlusté čáry, kdy se roh čáry zkosí, zaoblí, nebo zůstane ostrý.

  • Styl zakončení:

Poznáte u tlusté čáry, zakončení čáry nechcte ploché, čtvercové, zaoblené.

  • Umístění:  

Poznáte u tlusté čáry a vybarveného objektu.

Přední umístění zakotví obrys objektu před tvar.

Zadní umístění zakotví obrys objektu za tvar.

poslední možnost, která mě pořádně pozlobila, než jsem jí objevila je vytisknutí čáry vybraných tvarů. Tuhle možnost při tisku určitě zadejte, pokud nechcete mít třeba linkovanou stránku bez linek, poněvadž linka je taky čára. :D Ze začátku mě to vyděsilo, když mi tiskárna vydala poněkud ''ochuzenou'' stránku :)


STYL TEXTU:

Spoousty, spousty krásných fontů, které Vám silhouette studio nabízí můžete využít ve vašem textu, nebo si přikupte další na Store.

  • Styl písma:

Tady si vyberte font, který se Vám zlíbí, určitě většinu znáte z textových editorů jako je např. Word, takže vás ani nepřekvapí funkce tučného písma, podtrženéhou písma, či kurzíva. Upozorňuji, že ne každý font Vám dovolí tyto funkce používat.

  • Zarovnání:

Zarovná text vlevlo, vpravo, na střed, nebo zarovná do bloku(úplné) 

Text můžete psát vodorovným, nebo svislým směrem.

  • Velikost textu:

Velikost textu můžete ovládat několika způsoby: v možnostech si nastavíte velikost textu, výchozí nastavení ukazuje velikost v bodech (za šipkou, která rozbalí velikosti textu máte b.), ale můžete si nastavit i v milimetrech (mm) pro lepší orientaci a představu. Nebo si změňte velikost označením textu na stránce a tažením jednoho z bodů.

  • Mezery mezi znaky:

V procentech si upravte vzdálenost mezi jednotlivými písmenky.

  • Řádkování:

V procentech si upravte vzdálenost mezi řádky.

  • Zmenšení mezi písmeny AV:

Ve výchozím je tato funkce vypnuta, aktivováním tohoto zmenšení se písmenka AV do sebe zaklenou a vytvoří minimální mezeru. Ovšem ne každý font toto umožňuje.


ZAROVNÁNÍ, POSOUVÁNÍ TVAREM:

PŘESUNOUT:

  • Přesunutí o vzdálenost:

Nastavte si vzdálenost v mm o kterou se má váš vybraný objekt přesouvat, pak už jen přesouvejte tvar možnostmi doprava, doleva, nahoru dolů, které máte pod nastavením vzdálenosti. Tvar se Vám bude sunout, např o 10mm, které si nastavíte.

  • Cíl přesunutí rohu:

Tady si ručně nastavíte pozici objektu, kde budete mít nejvyšší body(rohy) tvaru v nastavené vzdálenosti.

Nastavila jsem si osu X a osu Y na 20 mm, kosočtverec se mi tedy přesunul 2cm od okraje kreslicí oblasti.

  • Cíl přesunutí středu:

Tady si ručně nastavíte pozici objektu, kde budete mít střed tvaru v nastavené vzdálenosti.

Nastavila jsem si osu X a osu Y na 20 mm, kosočtverec se mi tedy přesunul jeho středem 2cm od okraje kreslicí oblasti.

OTOČIT:

Otáčení objektů o základní úhly, nebo přesně stanovené úhly

MĚŘÍTKO:

Nastavte si přesnou velikost tvaru, která Vám vyhovuje

V měřítku máte základní procenta velikosti tvaru a to: 33%, 50%, 200% a 300%. Vlastní nastavení Vám umožňuje změnit velikost od 0,1% do 1000%

  • Zadat rozměry:

Pokud si chcete nastavit pravidelný obdelník, čtverec, kruh, tak určitě odfajfkujte možnost zamknout poměr stran a nastavte si třeba čtverec o rozměrech 200x200mm (kdybyste neodfajfkovali tuto možnost, a nastavili třeba Š-šířka na 200mm tak se Vám výška upraví automaticky podle vašeho předchozího (nepravidelného) tvaru.

 Zamknutí poměru stran se Vám určitě může hodit při složitějších tvarech, či obrázcích, kde si zadáte rozmer u výšky, nebo šířky (co je pro Vás podstatnější), v opačném případě by se Vám obrázek ''zdeformoval'' 

ZAROVNAT:

V okně zarovnat si můžete hrát s 'objektem v objektu' Tzn. máte třeba rámeček s textem, ale potřebujete aby to nějak vypadalo, noo a to je Vaše šance! označte si všechny tvary a text, kterých se to týká a můžete s tím pracovat:

Zarovnat můžete uprostřed, to Vám třeba text zakotví uprostřed rámečku, Zarovnání vodorovně: Doleva, doprava a na střed. Zarovnání svisle: Nahoru doprostřed dolů. 

Mezery: vodorovné mezery se Vám mohou hodit, když chcete zarovnávat více tvarů, vodorovné mezery Vám jeden tvar ukotví vpravo a druhý vlevo, to samé platí pro svislé mezery, které umístí jeden tvar nahoru a druhý dolů. 

Zarovnání na střed stránky:

Kouzlo, které dostane všechny označené objekty na střed stránky :)

REPLIKOVAT:

Všichni borduráři a rámečkáři zbystřete, tahle vychytávka Vám může doost usnadnit život a změnit pohled na svět! Noo dobře, možná přeháním, ale i tak je to dobrá věcička.

V základních možnostech můžete replikovat tvar čtyřmi směry: doleva,doprava,nahoru dolů. Tvar se Vám zkopíruje a přesune směrem, kterým zvolíte.

  • Zrcadlit:

Také můžete kopie zrcadlit čtyřmi směry.

  • Otočit:

Otočte jednu, dvě, tři nebo pět kopií, tahle funkce se Vám může hodit při tvorbě hvězd, květin a podobných obrazců. Vaše každá kopie se o určitý úhel pootočí, můžete vytvářet zajímavé tvary.

Takto vypadá zkopírovaný a otočený čtverec a ovál 5x:

Další možnost je zkopírovat řádek směrem doprava po 3 nebo po čtyřech, či sloupec (směr dolů) po třech nebo po čtyřech replik.

  • Vyplnit stránku:

toto tlačítko vyplní stránku replikami.

  • Pokročilé možnosti

V pokročilých možnostech si nastavíte nejprve počet kopií (když Vám nestačí replikovat řádek, nebo sloupec po čtyřech), poté jestli je chcete replikovat na stejné umístění, kdy se Vám kopie naskládají na stejné místo(na první pohled se bude zdát, že se nic nestalo, ale když si chytnete obraz, který jste kopírovali, zjistíte, že pod ním je další, a další, a další...), doprava, doleva, nahoru, dolů, nebo si nastavíte vlastní umístění, tam už si pohrajete s osou X a Y, kam se Vám budou kopie posouvat a s pootočením kopie, kde si nastavíte úhel.  Pak už jen zmáčknete Replikovat a děj se vůle Boží :D


ZMĚNIT A TRASOVAT:

Jestli pracujete s několika objekty, nebo s obrázky, které Silhouette studio nepodporuje, tak čtěte pozorně.

ZMĚNIT:

Pokud chcete objekty ''slít'' dohromady, nebo naopak oddělit, karta změnit Vám v tom může pomoci.

  • Spojit:

Spojí vybrané tvary do jednoho tvaru, všechny linky uvnitř všech tvarů zmizí a zůstane pouze obrys.

Ukážeme si výsledek na tvarech, které jsme si vytvořili v kartě replokovat a otočit, vlevo jsou tvary před spojením, vpravo jsou po spojení:

  • Průnik:

Zůstane ta část, kde se všechny tvary protínají, pokud se protínají jen dva tvary ze tří, tato část se odstraní. Zůstal nám tedy od každého z tvarů mnohoúhelník, tedy střed, který sdíleli všechny z vybraných tvarů.

Vlevo před průnikem, vpravo po průniku:

  • Odečíst:

Pomocí nejpřednějšího tvaru (či tvarů) vyřízne otvor v nejzadnějším tvaru. Nejzadnější tvar může být buď jeden tvar, nebo skupina. Dovolila bych si tuto funkci přirovnat k pečení cukroví, je to přesně ta fáze, kdy vykrajujete linecký do těsta. :)

Vlevo před odečtením, vpravo po odečtení:

  • Oříznout:

Vybere tři, nebo více tvarů a odebere všechny oblasti, které nejsou sdíleny alespoň dvěma tvary. Takže části tvarů, které jsou samotné, samotinké prostě...zmizí.

Vlevo před oříznutím, vpravo po oříznutí:

  • Odečíst vše:

Odečte oblasti tvarů, které jsou zakryty jinými tvary. Na první pohled moc hezky navrstvené tvary, jako by byl jeden tvar položený přes druhý, ve skutečnosti, když si tvary rozložíte, jsou ty zadní tvary 'děravé' v místě překrytí.

Vlevo před úpravou, vpravo po úpravě:

  • Dělit:

Že se Vám nic nestalo po stisknutí této funkce? Ale joo, všimli jste si toho, jak Vám zničeho nic naskákolo milion nových bodů? To je ono :) Rozřezalo Vám to tvar na kousíčky, takže máte krásné puzzle. Teď si můžete udělat s jednotlivými střípky co chcete, třeba mandalu.

Vlevo před dělením, vpravo po dělení a rozdělení jednotlivých dílů:

Odpojit čáry:

Odpojí obrys od tvaru a převede tento obrys na vlastní tvar. Na obrys lze poté použít vlastnosti jako jsou vzor nebo přechod.

Složené cesty:

  • Vytvořit:

označené tvary spojí do jedné skupiny, takže celou skupinu lze přesouvat a používat, bez rizika, že na nějaký z tvarů zapomenete, např.: máte rámeček a text, pojíte tímto jejich cesty, tím se text uchytí na pevno do rámečku a už s ním nehnete, ovšem text už nelze předělat, jelikož je s rámečkem jeden tvar.

  • Uvolnit:

označený tvar ze skupiny předělá zase na jednotlivé tvary, s každým tvarem tak můžete pracovat samostatně, např.: text v rámečku, který jsme před tím spojily do skupiny (jednoho tvaru) jsme opět oddělili na samostatný text, a samostatný rámeček. Teď už můžem text přepisovat a předělávat. Ovšem když si samostatný text označíme a opět dáme vlastnost uvolnit, rozdělí se nám celý text na samostatná písmenka, každé písmenko tak můžem udělat jinak barevné, pootočit, zkrátka s ním pracovat jako se samostatným tvarem.

TRASOVAT:

Trasování se hodí v případě, když chcete pracovat se staženým  obrázkem, jelikož studio nebere obrázky .jpg .png a podobné, bere si jen své obrázky, ale nic není ztraceno, právě trasování tento obrázek převede do křivek.

pracuji na tomto originálním obrázku ve formátu .jpg:

Zdroj

Při vložení obrázku se v pravém horním rohu návrhu ukáže žlutý trojúhelník s vykřičníkem. Při podržení kurzoru myši na trojúhelníku Vám to poví, že je obrázek v nízkém rozlišení a že se tento návrh může v nízkém rozlišení vytisknout, což může způsobit rozpixelizaci, čímž se obrázek rozkostičkuje a chce to po Vás abyste obrázek zmenšily. Jak se chová obrázek s nízkým rozlišením v tiskárně nevím, jelikož tiskárnu (zatím) nevlastním. Ale povím Vám, jak si s ním poradí plotr, když ho chcete třeba nakreslit...nijak. Obrázek to jednoduše nerozezná a nestane se žádná akce. Ale nebojte se. S tímhle si hravě dokáže poradit funkce trasovat. 

  • Trasovat:

Při trasování stiskněte vyberte oblast trasování a vyberte oblast, kterou chcete použít (vykreslit) obrázek vám zežloutne, v horní propusti si pohrajte se sílou propuštění, podle toho se vám místa vykreslí:

Na obrázku jsou již vytrasované obrázky, nahoře je trasováno na sílu propustě 5,00, všechny černé oblasti z originálu zůstali nevybarvené: vlevo je obrázek vytrasovaný, takhle se Vám ukáže hned po akci, v pravo jsem použila vlastnost výplň, kde jsem si vybarvila vnitřek trasování černou barvou +  černou barvu čáry. Dole je obrázek vytrasovaný na horní propust o síle 132,00 (viz obrázek výš, je vidět žlutá oblast, která zasahuje všude, i v černých oblastech ''obočí. oči, pusa, nos'') vlevo dole je nevybarvený, vpravo dole po úpravě:

  • Trasovat vnější okraj:

Funkce trasovat vnější okraj vytvoří siluetu obrázku:

  • Trasovat a odpojit:

Tato funkce Vám obrázek převede do plotrem známého formátu, ale z originálního obrázku ho jakoby vyřízne, takže v něm zůstane jen díra a nelze s ním dál pracovat.


To by bylo pro dnešek vše, v dalším článku si ukážeme, jak připaravit plotter na řezání/kreslení.
Pár posledních funkcí v Silhouette studiu.
Díky za přízeň. 

Krásné tvořivé dny!

Lu.



PŘEČTĚTE SI TAKÉ:

SILHOUETTE 2.část: pracujeme se Silhouette studiem I.

SILHOUETTE 1.část: Pořizujeme řezací plotr

Komentáře

Antispamová ochrana: Je-li dnes středa, co bude zítra?
Lenka H. - 13.7.2017 08:41
Obdivuji tu práci, kterou jste si s tím dala, skvěle napsaný návod, klobouk dolů. Právě proto je škoda, že je to ve staré verzi Silhoutte studia, v té nové je dost věcí jinak, (například v trasování - výběr stylu - výplň nebo obrys) jednodušší a s lepším výsledkem.
Odesláno z IP: 185.91.117.9

SPŘÁTELENÉ WEBY:


''Nejde o to, nač se díváš, ale co vidíš...''

 

Jsem teď a tady. Ne včera, ne zítra, 
ale dnes... právě teď.

Fotografování je stejné. Vše se děje právě teď... 

Zachycená vteřina času, kouzlo okamžiku, 
​hra stínů a světel,
hra barev i černobílé variace.

Letmý úsměv na tváři i slza zachycená na řasách.

Světlo a tma.

Josefína E.


''Vaše radost je i mou radostí! ''

K dortům jsem se dostala vlastně jen proto, že jsem neměla dárek pro brášku. A tak mne napadlo, že mu upeču dort...

Přihlášení